sobota, 6 kwietnia 2013

Chlebek piwny z kminkiem. Bez wyrabiania.




Bardzo smaczny, aromatyczny chlebek.
Lekka goryczka pochodząca od piwa nadaje mu naprawdę niesamowity smak - podkreśla aromat kminku.
Smak zdecydowany ale delikatny.

Składniki:

500 g mąki pszennej 750 użyłam z Młyna Wilkanowo
około szklanki piwa
1 łyżeczka cukru
1 łyżeczka soli
około 10 g drożdży - mały kawałeczek jak fasolka
2 garście siemienia lnianego
1/2 łyżeczki kminku

oliwa z oliwek

Wykonanie:

W kubeczku dokładnie wymieszałam drożdże, odrobinę piwa, cukier.
Do przesianej mąki dodałam sól, siemię, kminek. Wymieszałam na sucho. Zrobiłam dołek, wlałam drożdże, dodałam piwo. Trudno mi określić dokładną jego ilość, ponieważ nie odgazowywałam go wcześniej. Piwa było tyle, żeby zwilżyć całą mąkę ale żeby nie powstała mokra ciapa. Całość wymieszałam tylko łyżką - krótko bez wyrabiania - do połączenia składników.
Zafoliowałam miskę i odstawiłam na kilka godzin. 

Po 6 godzinach (tyle czasu nie było mnie w domu ale można kontynuować np. po 3 lub więcej) wyjęłam ciasto na rękę, nalałam oliwy na dno miski utaplałam je w oliwie i zostawiłam na godzinę. Potem czasami obserwując czy podrasta (powiedzmy kilka razy co pół godziny) wyjmowałam je, rozciągałam w rękach składałam na pół, odkładałam z powrotem do miski. 

Wyjęłam na obsypany mąką blat. Lekko utaplałam w mące, żeby w miarę trzymał kształt. Przykryłam miską. W tym czasie nagrzałam w piekarniku żeliwny garnek przez ponad pół godziny w 240 stopniach.
Jeżeli w tym czasie chlebek zrobi się zbyt płaski, trzeba złożyć go na pół i nadać mu kształt, przygotować tak, żeby do formy włożyć go szybko i bez problemu.
Szybciutko wyjęłam garnek, włożyłam chlebek. 
Piekłam 30 minut pod przykryciem, dopiekłam w 200 stopniach bez przykrycia do złotej skórki. Wystudziłam na kratce.



Pyyycha!!!

Smacznego!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...